Комп’ютеризація суспільства, розвиток ефективних
інформаційних технологій, стрімке зростання ролі та значення інформації в
сучасному світі спричинили зміни інформаційної складової розвитку науки,
соціального життя, сфер виробництва.
Сьогодні
Інтернет-технології займають особливе місце практично у всіх галузях людської
діяльності. У всіх розвинених країнах
все частіше піднімається питання про впровадження та використання мережі
Інтернет в освітньому процесі.
Відомо, що використання
Інтернет-технологій значно змінює роль учителя і учня у освітньому процесі,
характер самого навчання, його методи і зміст. Це ставить нові завдання перед
освітньою системою, вимагає не тільки знання сучасних технічних пристроїв
передачі інформації та вміння з ними працювати, але й певного рівня критичного
мислення, навичок самостійної роботи, творчих здібностей і т.д. Особливу
цінність набуває здатність орієнтуватися в інформаційному просторі.
Інформатизація освіти передбачає перегляд традиційно сформованих систем, змісту
і методів навчання в контексті використання різних медіазасобів.
Практично будь-який педагог може стати членом
віртуальних педагогічних співтовариств. Багато педагогів прагнуть до тісного
професійного співробітництва з колегами: обмінюються своїм педагогічним
досвідом, інформацією, досліджують певні проблеми.
Виріс інтерес педагогів і до науково-дослідної
діяльності. Інтернет надає прекрасні можливості для наукового спілкування. Як
правило, інформація про всі найбільш значимі наукові конференції поширюється
через оголошення на сайтах або по електронній пошті. Деякі конференції
проводяться у двох режимах: звичайному реальному та в електронному. Завдяки
Internet-магазинам можна легко вибрати та замовити новітню науково-методичну
літературу. Переваги використання сучасних
інформаційно-комп'ютерних технологій у питаннях самоосвіти перед традиційними
способами:
- комп'ютер став універсальним та містким сховищем матеріалів, необхідних педагогу;
- Інтернет став універсальним та найдешевшим джерелом педагогічної, методичної та наукової інформації; дозволяє обмінюватися досвідом, навчатися, радитися з колегами в усьому світі; обговорення на форумах, конференціях значно розширив аудиторію осіб, що працюють над аналогічними проблемами;
- програмне забезпечення комп'ютера дозволяє більш ефективно та наочно вести вчительську документацію, звітність та моніторинг.
Одними із самих популярних
ресурсів Інтернет є бібліотеки, які ще називають віртуальними, електронними або
цифровими. Особливістю таких бібліотек є те, що певна частина інформаційного
фонду після цифрової обробки стає доступним через мережу Інтернет. Користувачі можуть працювати в електронних
бібліотеках, незалежно від фізичного місця розташування джерела інформації, у
будь-який зручний час доби і в будь-якому зручному для читача місці.
Для прикладу, можна навести такі віртуальні
бібліотеки:
-електронна українська бібліотека, що розміщена
на порталі «Український Центр» (www.ukrcenter.com);
- електронна бібліотека Lib.com.ua (www.lib.kiev.ua);
- сайт Української бібліотеки "Джерело"
(www.ukrlib.com);
- сайт Української історичної бібліотеки (http://ukrhistory.narod.ru);
- бібліотека української поезії "Поетика"
(http://poetry.uazone.net);
-бібліотека Національного університету
"Києво-Могилянська академія" (http://www.library.ukma.kiev.ua )...
Авторське право в Інтернеті
Технологічна основа комп'ютерної мережі забезпечує вільне копіювання інформаційного об'єкта будь-якого виду, який розміщений в Інтернеті, з будь-якого комп'ютерного пристрою на будь-який інший комп'ютер або гаджет, які підключені до цієї мережі. Крім того, винахід комп'ютерів надзвичайно прискорило і здешевило створення самого інформаційного об'єкта, а винахід Інтернету забезпечило практично миттєве і безмежне поширення будь-яких обсягів інформації. Таким чином, Інтернет фактично порушив всю усталену в сучасних суспільствах систему контролю, що формувалася століттями , в тому числі і за допомогою закону про охорону авторського права, за інформаційними процесами.
Базові принципи легального використання інтернет-контенту
При зверненні до інформаційних ресурсів Інтернету необхідно враховувати, що сьогодні в Мережі одночасно діють кілька моделей захисту авторського права, тому МРІ використанні будь-якого виду інформації, яка представлена в Інтернеті, необхідно звертати увагу на те, як її автори (або правовласники) визначили в експліцитно формі умови відтворення (копіювання), розповсюдження або трансформації цієї інформації. Найчастіше інформація про авторські права та умови використання інформації, представленої на веб-сторінці (вебсайті), або будь-якій її частині розташовується в нижній частині веб-сторінки або передує розміщується на ній матеріал. Якщо такий веб-сайт містить серед представлених на ньому ресурсів якусь спеціалізовану інформацію в електронному форматі (наприклад, базу даних, CD-ROM і т.п.), то для використання цієї інформації діють ті ж умови, які визначені для всього інформаційного простору веб-сайту.
Особливі правила можуть застосовуватися для поширення інформаційного контенту, який публікується в інтерактивних сервісах Інтернету (телеконференціях, форумах, блогах і т.д.). Так, для авторів окремих повідомлень в телеконференціях можуть діяти спеціально обговорені модератором телеконференції правила збереження авторства, проте в загальному випадку приміщення таких повідомлень в телеконференцію розглядається як їх оприлюднення, тобто як публікація з усіма пов'язаними з цією формою подання інформації наслідками. Проте практично універсальним правилом для використання розміщеної в Інтернеті інформації є збереження авторського "права на ім'я" [2]при цитуванні чи іншому вигляді поширення цієї інформації необхідно вказувати ім'я її автора (крім спеціально обумовлених автором випадків анонімного використання). Якщо автор заявляє про необхідність отримувати персональний дозвіл на використання його твору, то найчастіше рекомендується звернутися за таким дозволом за вказаним на веб-сайті адресою електронної пошти і дочекатися відповідного відповіді.
Правове регулювання авторства, як і всього спектру взаємин автора і користувача в інформаційному просторі Інтернету, зараз перебуває в стадії становлення і може змінюватися як у відношенні різних національних сегментів Мережі, так і щодо різних інформаційних продуктів, на які може бути поширене поняття авторського права.
Отже, Інтернет-технології –
це могутній засіб протікання процесів інформаційного обміну, що відкриває величезні можливості для навчання і який при творчому підході може виявитися
незамінним помічником у роботі. Але не треба забувати про законне право авторів.
Для створення публікації були використанні Інтернет-ресурси:
- Доповідь "Використання ресурсів мережі Інтернет у професійній діяльності вчителя української мови та літератури" Самофалової Н.В.;
- Стаття "Авторське право (copyright) в Інтернеті";
- Картинки
Комментариев нет:
Отправить комментарий